Jumat, 30 November 2012

CERITA LUCU 42

CERITO MALAM PERTAMO YONG DOLAH....

Malam itu adolah malam pertamo yong, hari hujan
pulak, tapi tanpa yong sado, di luar kamar ado seekor
harimau yg bertedoh dekat tingkap (jendela). Dengan
sedikit rayuan yong mencubo mendekati bini yong yg
cantek molek. Tapi bini yong menolak sambel becakap: "jgn dulu bang, tutoplah tingkap tu dulu"
Yong: "ngapo? Miko takot samo gimau? Kan kat
kampong kito selalu masok gimau suko makan kambeng
oghang sini..."
Bini yong: "taklah bang, bukan takot gimau, kalau ujan
macam ni nanti tempias masok dr tingkap". Ruponyo gimau mendengo pecakapan yong dg bini yong,
dalam hati gimau pon bergumam: "ya ampiun... Bini
yong tak takot samo aku? Dio lebeh takot samo
tempias? Berarti aku haros hati2, di kampong ni ado
binatang yg lebeh beso dr aku, namonyo TEMPIAS...
Gawa ni". Tak lamo hujan pon brenti, gimau mulai lao. Gimau pon
mulai masok kandang kambeng kat blkg umah yong
dolah.
Tapi ruponyo di dlm kandang dah ado 2 org pencuri nak
mencuri kambeng yong, namonyo MAMAT & RAMLI.
Mamat: "eh, Ramli, kito tak bawak senter.. Macam mano nak mileh kambeng ni?"
Ramli: "tak usah peneng, cari yg paleng gemok".
Mamat pon mulai memileh dlm gelap, lansong
dipeloknyo yg paleng gemo..
Mamat: "ramli, aku dah pegang kepalonyo.. Beso betol
ni.." Ramli: "yolah, aku pegang pontotnyo, kito pikol beduo"
Ruponyo yg dipikol mamat dan ramli adolah gimau yg
lebeh dulu masok kat kandang, tapi gimau tak bebunyi,
kato gimau dalam hati: "Alamak... Salah hemat inilah
TEMPIAS yg dicakap bini yong tadi... Berani betol dio
memelok aku.. Matilah aku hari ni..." Akhernyo tanpo basa basi mamat dan ramli langsong
memikol gimau tu dlm gelap, tapi di tengah jalan petir
menyambo, sehinggo cahayo kilat petir membuat
malam yg gelap menjadi terang....
Ramli: "mamaaat.... Yg kito pikol ni bukan kambeng..
Tapi gimauuu..." Mamat: "alamak, gilo kejonyo, jadi macam mano ni?"
Ramli: "kito lempo ajo samo2 kat paghet".
Mamat: "yolah... Satu... Duo.. Tigo... Lempooooooo..."
Dengan sekuat tenago ramli dan mamat melempo
gimau sampai dio campak tedengek.... Apo kato gimau:
"alamak.. Kuat betollah TEMPIAS ni.. Sampai tedengek pinggang aku dilemponyo...
Saat gimau tengah mengerang kesakitan... Tibo2 lewat
seekor kancel...
Kancil: "oi... Gimau... Apo pasal engkau tedengek tu?"
Gimau; "engkau tak tau? Aku keno lempo samo
TEMPIAS tadi, engkau kenal samo dio?" Kancil: "engkau tak kenal? TEMPIAS tu PAK CIK aku
tu....
Ha ha ha ha ha ha ha ha
Siapo tak gelak pendek umur....

0 komentar:

Posting Komentar